dinsdag 9 december 2008

Allerlei lokkertjes

Makelaars verlagen overdrachtsbelasting van 6 naar 3 procent

De verlaging van deze belasting moet de kooplust onder woningzoekenden opwekken. De kosten van dit cadeautje zullen worden gedeeld door de makelaar en de verkoper óf geheel voor rekening komen van de verkoper. Dat zal volgens de NVM door de lokale makelaars nader worden ingevuld. De NVM (4290 leden) verwacht dat als de actie een succes wordt, de verlaging ook elders in het land zal worden doorgevoerd. "Makelaars worden steeds creatiever om de verkopende partij te helpen", aldus NVM-woordvoerder Roeland Kimman, die de verlaging van de overdrachtsbelasting gisteren bevestigde. Andere NVM-makelaars bieden kopers een 'gratis keuken' of 'gratis stoffering' aan.

Volgens de Belastingdienst kunnen deze acties om de woningmarkt vlot te trekken verstrekkende fiscale gevolgen hebben voor de kopers. "Wij raden mensen aan om vooraf altijd contact op te nemen met hun belastinginspecteur om nare verrassingen achteraf te voorkomen", aldus de woordvoerder. "De inspecteur bekijkt de feiten en omstandigheden en kan aangeven of het bijvoorbeeld gaat om een schenking waarover belasting moet worden betaald."

Nadat deze krant afgelopen zondag berichtte dat VBO-makelaar Veer Makelaardij een woonboerderij in Drenthe aanbiedt inclusief drie jaar gratis wonen, start morgen NVM-lid Next Home Makelaars in Almere samen met De Hypotheker in Almere met 'een jaar lang gratis wonen'. Johan Drost van De Hypotheker vertelt dat er 21 eigenaren meedoen. Zij betalen gedurende een jaar de hypotheeklasten van de koper, maar zijn wel van hun huis af. Marktleider De Hypotheker reageert terughoudend op het initiatief van De Hypotheker Almere. "Wij zijn druk bezig om te kijken of we een structurele oplossing kunnen vinden om wat te doen aan de woningmarkt", aldus Leslie Hogeveen, manager marketing van De Hypotheker. Topman Anton vanden Bol van de hypotheekketen Hypotheek Visie (nummer twee in Nederland) ziet geen heil in acties als het geven van cadeautjes. "Simpelweg de prijs verlagen heeft hetzelfde effect."

bron: de telegraaf