dinsdag 16 december 2008

Makelaardij en Autobranche ondervinden de meeste hinder

Bron: deOndernemer.nl
De kredietcrisis. Het is tegenwoordig onderwerp van gesprek. Tal van ondernemers leven in onzekere tijden. Met name bedrijven in de autobranche en makelaardij merken de directe gevolgen van de recessie. Worden in de regio al geconfronteerd met de gevolgen? En wordt er nu juist meer of minder gebruik gemaakt van adviseurs?

‘De markt stagneert door uitval van de vraag, vooral in de bedrijfssector', omschrijft makelaar Henk Beltman uit Lochem de huidige situatie. ‘Consumenten weten dat er zwaar weer aankomt, maar het regent nog niet. De aankoop van kapitaalgoederen wordt uitgesteld en producenten stellen investeringen uit.'

Cliëntadviseur Paul Bloem van Gibo Groep in Lochem: ‘Hier in de regio merken we dat er steeds meer aanvragen komen voor de tijdelijke Regeling Werktijdverkorting, maar om daarvoor in aanmerking te komen, moeten ondernemers wel aan voorwaarden voldoen.'

'Eén van de voorwaarden is dat de omzet in de twee maanden voorafgaand aan de aanvraag minimaal dertig procent moet zijn gedaald ten opzichte van de twee maanden daarvoor, waarbij de verdeling van de daling over de maanden niet relevant is. Ook wordt de omzet vergeleken met dezelfde periode in 2007 en als kan worden aangetoond dat de omzetdaling wordt veroorzaakt door seizoensinvloeden, dan komt men niet in aanmerking voor de regeling.'

'Veel aanvragen komen bij makelaars vandaan, maar ook bouwbedrijven hebben het moeilijk. Bovendien merk ik dat ZZP'ers uit de auto- en bouwsector besluiten om in loondienst te gaan werken om een zekerheid in te bouwen voor de toekomst.'

Steeds meer autodealers op de fles
Door de recessie zien steeds meer autodealers hun verkoop kelderen. Voorlopige cijfers van RDC Datacentrum onderstrepen dit beeld. De autoverkoop in Nederland zou in november 2008 met 21,8 procent zijn gedaald.

Op de website van de BOVAG blijkt uit een poll onder autodealers dat bijna tachtig procent aangeeft dat de huidige kredietsituatie negatieve gevolgen heeft voor zijn bedrijf.

Peter Schoolderman van het gelijknamige autobedrijf in het centrum van Zutphen: ‘Dealers zijn afhankelijk van de verkoop van nieuwe auto's en die zullen de meeste hinder ondervinden van de crisis. Wij richten ons voornamelijk op het onderhoud van auto's. Omdat mensen langer in dezelfde auto blijven rijden, brengt de recessie voor ons dus eigenlijk alleen maar meer werk met zich mee.'

Schoolderman verkoopt ook auto's, maar is hier dus niet afhankelijk van. Om zich heen ziet hij steeds meer dealers op de fles gaan. ‘Kleinere dealers zijn flexibeler, terwijl de grote dealers hun dure panden niet meer kunnen betalen, met leegloop van de werkplaatsen tot gevolg.'

'Ik heb geen zicht op de cijfers, maar het feit dat het slechter gaat met de economie betekent harde klappen voor de autodealers. De aantallen die fabrikanten aanleveren, moeten worden verkocht. De druk van de importeurs op de dealers kan zo hoog liggen dat de verkoopaantallen niet gehaald worden, met alle gevolgen van dien.'

Mensen zijn afwachtend
Mensen zijn ook afwachtend als het om het kopen van een huis gaat, waardoor de transacties fors teruglopen. De NVM verwacht dat de huizenprijzen de komende tijd flink dalen, gemiddeld met zo'n vijf procent.

‘Wij bemerken de gevolgen op ons kantoor', zegt makelaar Henk Beltman. ‘Sinds de ondergang van de IceSave Bank, in combinatie met de noodzaak van staatsingrijpen bij Fortis en ABN Amro, moesten sommige woningoverdrachten worden uitgesteld. De markt trekt in de laatste weken wel weer iets aan, maar we zitten nog niet op het normale niveau.'

Beltman merkt nog niet veel van een prijsdaling, maar wel van een stijging van de verkooptermijn. De rentedaling maakt woningen beter betaalbaar. Daarbij merkt Beltman op dat mensen meer letten op de kwaliteit van een makelaar voordat ze de woning in de verkoop zetten. ‘Verkopers worden reëeler over opbrengstverwachtingen. Ook zijn ze vaker bereid om hun woning tijdelijk of voor langere tijd te verhuren.'

Krenten uit de pap
Vraagt de economische crisis om meer inbreng van adviseurs voor ondernemers? Beltman: ‘Volgens mij zijn het geen gouden tijden voor adviseurs, misschien met uitzondering van subsidieadviseurs en deurwaarders. Ik merk wel dat we meer worden ingeschakeld bij aankoopbegeleiding, om de krenten uit de pap te zoeken en valkuilen te vermijden.'

Schoolderman denkt dat autodealers de komende tijd wel de hulp van een adviseur kunnen gebruiken. ‘De bank is niet meer zo gretig met het uitlenen van geld. De bank zal bedrijven adviseren om eerst de voorraad te verkopen, en dan pas weer aan te kloppen. Het is lastiger om geld los te peuteren.'

Paul Bloem: ‘Steeds meer klanten bellen ons om advies in te winnen. Zij vragen onder andere advies op het gebied van investeringen, financiering, personeel en op welke kosten ze kunnen besparen. Wij proberen de ondernemer in dit traject zo goed mogelijk van dienst te zijn.'

Toekomstperspectief
Beltman verwacht dat de komende tijd de economie op een laag pitje blijft draaien met voorzichtige uitgaven voor kapitaalgoederen, de rente zal dalen en de woningverkopen herstellen zich na de winter. ‘In de toekomst gaan bedrijven nog meer bezuinigen, wat mogelijk gepaard gaat met ontslaggolven, en consumenten besparen op de uitgaven. De rente kan wat aantrekken als de staat de beloofde berg ondersteuningsgeld op de kapitaalmarkt zal gaan werven of bijdrukken. Desondanks verwacht ik dat woningaankopen niet heel lang worden uitgesteld. Na een jaar of drie trekken de verkoopvolumina weer aan.'

Schoolderman is van mening dat we wel een beetje bang worden gepraat, met name door hetgeen de media ons voorspiegelen. ‘Mensen worden ervan weerhouden grote uitgaven te doen, maar dit werkt alleen maar averechts op de gezondheid van de economie.'

Paul Bloem is het hiermee eens. ‘Hierdoor gaat de markt op slot zitten. Het wordt de komende tijd afwachten: als de ECB besluit de rente verder te verlagen, dan willen zij hiermee de economische groei nog verder stimuleren. Maar alleen deze maatregel zal niet voldoende zijn.'